Peerassessment
Bij samenwerkingsopdrachten is het belangrijk dat je ook iets leert van het samenwerken. Daarom is een peerassessment (= groepsbeoordeling) een handig middel om te kijken hoe de samenwerking is verlopen.
Om verschillende redenen kan het soms moeilijk zijn om een eerlijk oordeel te geven over een ander.
Probeer bij het beoordelen je niet te laten beïnvloeden door de rest van de groep.
Houdt ook geen rekening met wie je beste vriend is of wie je nier mag, allebei verdienen ze een eerlijke beoordeling. Probeer daarom je oordeel met duidelijke voorbeelden, producten, situaties of andere bewijzen te ondersteunen. Iemand die gemaakte afspraken niet nakomt, niet op tijd zijn werk inlevert of niets doet, verdient geen voldoende maar een onvoldoende of slecht.
Bij een groepsbeoordeling maken we gebruikt van het volgende schema/overzicht. Het werkt als volgt:
Ieder groepslid vult achter zijn naam een beoordeling in bij alle groepsleden (ook bij zichzelf) over de manier waarop er is samengewerkt.
Naam:
Klas:
Docent:
project: |
Neemt weinig of geen verantwoordelijkheid. Is een last voor het groepswerk of voegt niks toe. |
Heeft een laag verantwoordelijkheids-gevoel.
Voegt niet veel toe aan het groepswerk. |
Goed, positief verantwoordelijkheids-gevoel.
Heeft een positief effect op het groepswerk. |
Super, zeer actief, hoog verantwoordelijkheids-gevoel. Voegt veel toe aan het groepswerk. |
Zet een kruisje in het vakje wat het beste bij elk groepslid past. |
|
|
|
|
Eigen naam: |
|
|
|
|
Naam groepslid 2: |
|
|
|
|
Naam groepslid 3: |
|
|
|
|
Naam groepslid 4: |
|
|
|
|
Terug naar verwerking
|